Γιώργος Βάμβουκας

Καθηγητής Οικονομικών και Οικονομετρίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και υπεύθυνος του Τομέα Οικονομίας του Κινήματος “Ελεύθεροι Άνθρωποι”

Η ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης αφιερώθηκε σε μπαράζ παροχών προεκλογικού χαρακτήρα. Τα sites, τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα και οι εφημερίδες που στηρίζουν την κυβέρνηση εκτιμούν τις παροχές μεταξύ 2 έως 4 δις ευρώ. Αντιλαμβάνεστε τις γνώσεις που έχουν οι δημοσιογράφοι του οικονομικού ρεπορτάζ των συγκεκριμένων καθεστωτικών μέσων ενημέρωσης, όταν φάσκουν και αντιφάσκουν ως προς το μέγεθος των παροχών. Προσωπικά είμαι υπέρ των παροχών. Παροχές όμως για όλους. Δηλαδή, για τη νεολαία μας, τις νέες οικογένειες, τους χαμηλόμισθους, τους συνταξιούχους, τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, τους τίμιους με τις φορολογικές αρχές ελεύθερους επαγγελματίες, δηλαδή για όλους και μάλιστα απλόχερα.

Λέγοντας παροχές για όλους και μάλιστα απλόχερα, ο κοινός νους θα διερωτηθεί: Μα είναι δυνατόν να δοθούν γενναιόδωρες παροχές σε όλους, όταν ο κρατικός προϋπολογισμός έχει μεγάλα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος καλπάζει με αχαλίνωτους ανοδικούς ρυθμούς; Δηλαδή, ο πρωθυπουργός της χώρας ανακοινώνει παροχές της τάξης των τριών δις ευρώ, χωρίς να ενδιαφέρεται για την συντελούμενη επιδείνωση των Δημοσίων Οικονομικών;

Ο κύριος Μητσοτάκης εκτίμησε αναπτυξιακό ρυθμό για το τρέχων έτος γύρω στο 5,9%, που σημαίνει ότι το πραγματικό ΑΕΠ το 2021 θα φτάσει τα 178,7 δις έναντι 168,7 δις ευρώ το 2020. Ο πρωθυπουργός όμως συνειδητά δεν ανέφερε, ότι, την περίοδο 2007-2021 το πραγματικό ΑΕΠ από 250,5 συρρικνώθηκε στα 178,7 δις ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης -28,7%. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός, ότι, ο πρωθυπουργός στην ομιλία του δεν σχολίασε την πορεία του δημοσίου χρέους και την εξέλιξη των πιστωτικών εσόδων.

Ο όρος «πιστωτικά έσοδα» υποδηλώνει τον βραχυπρόθεσμο και τον μεσομακροπρόθεσμο δανεισμό του ελληνικού δημοσίου. Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός απεικονίζεται από τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων τρίμηνης, εξάμηνης, δωδεκάμηνης και δεκαοκτάμηνης χρονικής διάρκειας. Από την άλλη μεριά, ο μεσομακροπρόθεσμος δανεισμός αντικατοπτρίζεται στις εκδόσεις κρατικών ομολόγων διετούς, τριετούς και γενικότερα πολυετούς διάρκειας.

Την περίοδο Ιούλιος 2019-Ιούλιος 2021 το δημόσιο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης από 354 εξακοντίστηκε στα 388,5 δις ευρώ. Δηλαδή, σε 24 μήνες διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, το δημόσιο χρέος επαυξήθηκε 34,5 δις ευρώ. Αν όμως στο επίσημο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης προστεθεί και το απόθεμα των εντόκων γραμματίων, τότε το πραγματικό δημόσιο χρέος της Ελλάδας είναι κατά πολύ μεγαλύτερο των 388,5 δις ευρώ.

Την περίοδο Ιούλιος 2019-Δεκέμβριος 2021, ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός του ελληνικού δημοσίου υπό τη μορφή εντόκων γραμματίων εκτιμάται σε 80 δις ευρώ. Ουδείς γνωρίζει ποιες κατηγορίες κρατικών δαπανών χρηματοδοτούνται με τις συνεχείς εκδόσεις εντόκων γραμματίων από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών. Υπόψη ότι αυτές οι εκδόσεις εντόκων γραμματίων δεν συνυπολογίζονται στο επίσημο δημόσιο χρέος, με συνέπεια να υπάρχει σήμερα ένα απόθεμα βραχυπρόθεσμου χρέους εκατοντάδων δις ευρώ που δεν αθροίζεται στο επίσημο δημόσιο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης.

Πασιφανές είναι ότι ο κύριος Μητσοτάκης με τους οικονομολόγους της κυβέρνησης ουδόλως νοιάζονται για το βουνό κρατικών χρεών που θα κληθούν να αποπληρώσουν οι επερχόμενες μελλοντικές γενεές. Φαίνεται ότι ο πρωθυπουργός έχει πάρει το πράσινο φως από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης σαν τις Standard and Poors, Moody’ s και Fitch, ότι, τα spreads των ελληνικών κρατικών χρεογράφων (ομόλογα, έντοκα γραμμάτια, κ.ο.κ.) θα παραμείνουν χαμηλά και άρα η Ελλάδα θα εξακολουθεί να δανείζεται στις διεθνείς χρηματαγορές με επιτόκια της τάξης του 0,2%, 1% και 2%.

Ας αναλογιστούμε το μέγεθος της διεθνούς αισχροκερδοσκοπίας σε βάρος της Ελλάδας, όταν το σινάφι των Standard and Poors, Moody’ s και Fitch στις αρχές του 2010 με την αύξηση των spreads των ελληνικών χρεογράφων και την τρομακτική άνοδο των ονομαστικών τους επιτοκίων, σκοπίμως προκάλεσαν την χρεοκοπία της χώρας και την υποταγή της ελληνικής κοινωνίας υπό το πέλμα των ξένων πιστωτών. Σημειωτέον ότι ο λόγος δημόσιο χρέος προς ΑΕΠ το 2009 ανερχόταν σε 125,7% έναντι 223% που εκτιμάται το 2021.

Και το εύλογο ερώτημα είναι: Εφόσον το Υπουργείο Οικονομικών έχει την δυνατότητα να προβαίνει σε ανεξέλεγκτες εκδόσεις εντόκων γραμματίων, γιατί ο κύριος Μητσοτάκης ανακοίνωσε παροχές μόνο 3 δις; Θεωρώ ότι οι παροχές θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον 10 δις ευρώ. Την περίοδο Αύγουστος 2019- Δεκέμβριος 2021, οι νέες σειρές εκδόσεων εντόκων γραμματίων εκτιμώνται σε 67, με την συνολική τους αξία να προσδιορίζεται στα 80 δις ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ετησίως το Υπουργείο Οικονομικών πραγματοποιεί περί των 25 νέων εκδόσεων εντόκων γραμματίων, αποφέροντας πιστωτικά έσοδα στον κρατικό κορβανά γύρω στα 30 δις ευρώ.

Από τις 25 σειρές, οι 10, ήτοι περίπου 12 δις ευρώ, θα μπορούσαν κάθε χρόνο υπό τη μορφή παροχών του κρατικού προϋπολογισμού, να προορίζονταν για την χρηματοδότηση αυξήσεων στους μισθούς των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, χρηματοδότηση για αυξήσεις στις συντάξεις, επιδοτήσεις ενοικίων, πλήρη απαλλαγή ιατροφαρμακευτικών δαπανών, επιχορηγήσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων, χορηγήσεις ατόκων δανείων σε νέες οικογένειες, κ.λπ. Το πάπλωμα των εντόκων γραμματίων υπολογίζεται σε εκατοντάδες δις ευρώ. Η σημερινή κυβέρνηση με τα καθεστωτικά μίντια πουλάνε κουτόχορτο με το κιλό. Δύο τα ερωτήματα στους παραγωγούς σανού: 1) Ποιες είναι οι κατηγορίες κρατικών δαπανών που κάθε χρόνο χρηματοδοτούνται με νέες εκδόσεις εντόκων γραμματίων δεκάδων δις ευρώ; Και 2) Εφόσον υπάρχει το τρικ των εντόκων γραμματίων, γιατί η κυβέρνηση με εκδόσεις εντόκων δεν χρηματοδοτεί παροχές προς την ελληνική κοινωνία της τάξης των 10 ή των 15 δις ευρώ;

0