Επιστολή-ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη έστειλε ο Πρόεδρος του «ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ»  Γιώργος Τράγκας.

Με την επιστολή ζητά να δοθούν τα ακριβή και αληθή στοιχεία σχετικά με το δημόσιο χρέος. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:

Προς: Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα

Κοινοποίηση:  Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

Θέμα: «Πόσο είναι το Δημόσιο Χρέος της Ελλάδας;»

Αθήνα, 24 Μαΐου 2021

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Ως γνωστόν, το πελώριο Δημόσιο Χρέος αποτελεί το πρωταρχικό πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας. Κατά τη φάση εκπόνησης του Οικονομικού Προγράμματος του Κινήματος “Ελεύθεροι Άνθρωποι” και κατόπιν διεξοδικών συζητήσεων με τους  τεχνοκράτες οικονομολόγους που διερευνούν το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας, οδηγήθηκα στο συμπέρασμα, ότι, πολύ πιθανώς, ουδείς γνωρίζει ποιο είναι το πραγματικό μέγεθος του δημοσίου χρέους της Ελλάδας. Και λέω, πολύ πιθανώς, γιατί θεωρώ ότι εσείς μάλλον θα γνωρίζετε και γι’ αυτό με την παρούσα επιστολή απευθύνομαι σε εσάς, ώστε να πληροφορηθούμε ποιο είναι το αληθινό μέγεθος του δημοσίου χρέους της χώρας.

Μετά το 2007 που η εθνική μας οικονομία διέρχεται φάση παρατεταμένης και εντεινόμενης οικονομικής κρίσης, συντελείται μια άνευ ιστορικού προηγούμενου δραματική αύξηση του κρατικού χρέους. Ως γνωστόν, οι αναπτυξιακοί ρυθμοί μιας χώρας απεικονίζονται από το ποσοστό μεταβολής του πραγματικού της ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν). Την περίοδο 2007-2020 το πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας από 250,5 ελαττώθηκε σε 168,3 δις ευρώ, που μεταφράζεται σε συνολικό ποσοστό μείωσης -32,8%.

Τα αναπτυξιακά μας επίπεδα πισωγύρισαν 23 χρόνια, καθότι το πραγματικό ΑΕΠ της χώρας ανερχόταν περίπου σε 168,3 δις ευρώ το 1997. Το κραχ της ελληνικής οικονομίας μετά το 2007 πιστοποιείται και από την οικτρή στατιστική διαπίστωση, ότι, την περίοδο 2008-2020 τα μέσα επίπεδα του ποσοστού ανεργίας υπερβαίνουν το 20%.Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, βασική προϋπόθεση για να υποστηριχθεί ότι μια χώρα πλήττεται από οικονομικό κραχ, είναι το ποσοστό ανεργίας τουλάχιστον για μια τριετία να υπερβαίνει το 15%.

Κατά την περίοδο 2007-2020 της διαιωνιζόμενης οικονομικής κρίσης, η αύξηση του συνολικού δημοσίου χρέους είναι ανεξέλεγκτη και πρωτοφανής. Η Ελλάδα χρεοκόπησε το 2009 και τον Μάιο του 2010 δεσμεύτηκε με τις επώδυνες μνημονιακές κοινωνικοοικονομικές πολιτικές. Από τον Μάιο του 2010 και μέχρι σήμερα, τα κόμματα κυβερνητικής εξουσίας διατυμπάνιζαν ότι με την εφαρμογή των μεταρρυθμιστικών μνημονιακών πολιτικών, η Ελλάδα θα ξεπέρναγε τον ύφαλο της ύφεσης, η οικονομία θα έμπαινε σε φάση ταχύρυθμης αναπτυξιακής πορείας και το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα σημείωνε αισθητή πτωτική τάση.

Δυστυχώς, η εξέλιξη των γεγονότων τραγικά τους διέψευσε. Αντί για ανάπτυξη είχαμε την οπισθοδρόμηση της εθνικής οικονομίας. Νοικοκυριά και  επιχειρήσεις υπέστησαν αιμοσταγείς φορομπηχτικές πολιτικές. Η επιβολή υπερβολικών  φορολογικών βαρών στους πολίτες, το πετσόκομμα μισθών και συντάξεων, το φοροκυνηγητό των επιχειρήσεων, κ.ο.κ., δεν συνέβαλαν στην πειθαρχία των Δημοσίων Οικονομικών και τη βιωσιμότητα του κρατικού χρέους. Απεναντίας, η χώρα μπήκε σε έναν δημοσιονομικό φαύλο κύκλο, με κύριο χαρακτηριστικό την αλματώδη άνοδο του δημοσίου χρέους σε συνθήκες αποτελμάτωσης της εγχώριας οικονομίας.

Τα στατιστικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στον πίνακα του κειμένου είναι συγκλονιστικά και όντως προκαλούν σοκ και δέος. Την περίοδο 2009-2020, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης από 298,5 δις € ή 125,7% εξακοντίστηκε σε 374,0 δις € ή 225,6% του ΑΕΠ. Τον Μάρτιο του 2021, το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης είχε αναρριχηθεί στα 380,8 δις € και αντιπροσώπευε το 233% του ΑΕΠ. Σημειωτέον ότι αν τον Φεβρουάριο και τον Δεκέμβριο του 2012 δεν είχαν γίνει τα δύο κουρέματα του χρέους των 138 δις, το επίσημο δημόσιο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης θα ξεπερνούσε σήμερα τα 500 δις €.

Τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους καταδεικνύουν ότι η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας σήμερα είναι καταφανώς χειρότερη απ’ ότι το 2009. Το δημόσιο χρέος εξακολουθεί να είναι μη βιώσιμο (μη διαχειρίσιμο), με την έννοια ότι η χώρα μας δεν δύναται με τις δικές της οικονομικές δυνάμεις ανελλιπώς να το εξυπηρετεί στο μέλλον. Οι ετήσιες δαπάνες τοκοχρεολυσίων για την εξυπηρέτηση του τερατώδους χρέους εκτιμώνται σε δεκάδες δις ευρώ, με αναπόφευκτη συνέπεια οι διαθέσιμοι πόροι του κρατικού προϋπολογισμού να μην επαρκούν για την απαρέγκλιτη και απρόσκοπτη εξυπηρέτησή του.

Το ζωτικής σημασίας ερώτημα που ανακύπτει είναι το εξής:  Με κριτήριο τα στοιχεία του Μαρτίου 2021, το πραγματικό δημόσιο χρέος της Ελλάδας όντως είναι 380,8 δις ευρώ ή ενδέχεται να είναι υψηλότερο; Η απάντηση σε αυτό το σημαίνων  ερώτημα είναι ότι το δημόσιο χρέος εκτιμάται κατά πολύ υψηλότερο των 380,8 δις €. Και τούτο γιατί το Υπουργείο Οικονομικών στα 380,8 δις € δεν συνυπολογίζει το «Βραχυπρόθεσμο Χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης» που απεικονίζεται σε repos (repurchaseagreements- πώληση τίτλων με σύμφωνο επαναγοράς).Στον πίνακα 3.11 της Εισηγητικής Έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2021, αναγράφεται η ύπαρξη ενός βραχυπρόθεσμου δημοσίου χρέους αρκετών εκατοντάδων δις ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όπως αυτά  καταγράφονται στον κωδικό ταξινόμησης 5410102001 και φέρει την ονομασία «Εισπράξεις από την πώληση τίτλων με σύμφωνο επαναγοράς», το απόθεμα του Βραχυπρόθεσμου Χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης που καθρεφτίζεται σε συναλλαγές repos ανήλθαν σε 1.264,2 δις το 2020 έναντι 1.062,0 δις το 2019 και 806,9 δις ευρώ το 2018. Συνεπώς, αν στο χρέος των 374,0 δις προστεθεί το θηριώδες βραχυπρόθεσμο χρέος των 1.264,2 δις, συνάγεται ότι το Συνολικό Δημόσιο Χρέος της Ελλάδας προσδιορίζεται το 2020 σε 1.638,2 δις έναντι 1.418,0 δις το 2019 και 1.165,9 δις ευρώ το 2018. Τα συγκεκριμένα μεγέθη είναι εκτρωματικά και δημιουργούν σωρεία ερωτημάτων που άμεσα οφείλετε να διευκρινίσετε. Ειδικότερα:

1) Σε ποιους παράγοντες αποδίδεται η τρομακτική άνοδος της συνολικής αξίας του αποθέματος των εντόκων γραμματίων από μόλις 31,5 δις το 2010 σε 1.264,2 δις ευρώ το 2020;

2) Δοθέντος ότι τα 1.264,2 δις ευρώ είναι αποτέλεσμα συναλλαγών repos, τότε σε  πόσες εκατοντάδες δις ευρώ προσδιορίζεται το επίπεδο του πραγματικού βραχυπρόθεσμου χρέους της κεντρικής κυβέρνησης;

3) Ποιοι είναι οι κάτοχοι του αποθέματος των εντόκων γραμματίων και άρα σε ποιους φορείς το ελληνικό κράτος, δηλαδή η Ελλάδα, οφείλει το ποσό των 1.264,2 δις ευρώ;

4) Σε πόσα δις ευρώ υπολογίζονται οι δαπάνες τόκων για την εξυπηρέτηση του βραχυπρόθεσμου δημοσίου χρέους και σε ποιο κωδικό ταξινόμησης του κρατικού προϋπολογισμού το ΓΛΚ  καταγράφει τις συγκεκριμένες δαπάνες τόκων;

5) Με ποιες εμπορικές τράπεζες, θεσμικούς επενδυτές και λοιπούς φορείς, το Υπουργείο Οικονομικών συνάπτει τις ανταλλαγές repos;

6) Σε πόσα εκατομμύρια ευρώ υπολογίζονται ετησίως οι προμήθειες που αποκομίζουν οι εμπορικές τράπεζες από το ελληνικό δημόσιο, προμήθειες όμως που επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό ήτοι τους έλληνες  φορολογούμενους;

7) Σε ποιους κρυφούς ή φανερούς «Λογαριασμούς Τάξεως» οι εμπορικές τράπεζες καταγράφουν τις συναλλαγές repos που συνάπτουν με το ελληνικό δημόσιο;

8) Γιατί το απόθεμα των εντόκων γραμματίων σημείωσε αλματώδη αύξηση μετά το PSI του 2012;

9) Από ποιες πηγές κρατικών εσόδων θα προέρχονται οι χρηματικοί πόροι, ώστε η Ελλάδα να δυνηθεί στο μέλλον ανελλιπώς να εξοφλεί το βραχυπρόθεσμο δημόσιο χρέος των εκατοντάδων δις ευρώ;

Πολλά είναι τα ερωτήματα που απαιτούν άμεσης και πειστικής απάντησης από εσάς ως επικεφαλής του Υπουργείου Οικονομικών. Το Υπουργείο Οικονομικών, η Τράπεζα της Ελλάδας και η ΕΛΣΤΑΤ δεν πρέπει να  τηρούν σιγή ιχθύος και σκοπίμως να αποφεύγουν να ενημερώσουν τους πολίτες αναφορικά με την πραγματική κατάσταση των Δημοσίων Οικονομικών. Η σημερινή γενεά Ελλήνων που καλείται να σηκώσει το πελώριο βάρος της εξυπηρέτησης του τερατώδους δημοσίου χρέους θα πρέπει να ενημερωθεί για το πραγματικό μέγεθος του δημοσίου χρέους της χώρας.

Με πολύ εκτίμηση και προσδοκώντας στην παράθεση τεκμηριωμένων στοιχείων,

Γιώργος Τράγκας

Πρόεδρος Κινήματος «ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ»

Συνολικό Δημόσιο Χρέος της Ελλάδας

 

 

Έτη

Χρέος

Κεντρικής

Κυβέρνησης

(δις ευρώ)

Βραχυπρόθεσμο

Χρέος Κεντρικής

Κυβέρνησης

(δις ευρώ)

Συνολικό

Δημόσιο

Χρέος

Ελλάδας

(διςευρώ)

Ονομαστικό

ΑΕΠ

(δις ευρώ)

Χρέος

Κεντρικής

Κυβέρνησης

προς ΑΕΠ

Συνολικό

Δημόσιο Χρέος

της Ελλάδας

προς ΑΕΠ

1970

1980

1990

2000

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2,1

8,0

46,4

143,6

239,7

262,1

298,5

340,3

368,0

305,5

321,5

324,1

321,3

326,4

328,7

359,0

356,0

374,0

0,1

0,7

4,7

14,5

25,2

27,6

42,0

31,5

46,6

52,7

43,4

142,5

740,5

531,3

567,0

806,9

1.062,0

1.264,2

2,2

8,7

51,1

158,1

264,9

289,7

340,5

371,8

414,6

358,2

364,9

466,6

1.061,8

857,7

895,7

1.165,9

1.418,0

1.638,2

12,9

40,8

77,0

141,2

232,7

242,0

237,5

224,1

203,3

188,4

179,6

177,3

176,1

174,2

177,2

179,7

183,4

165,8

16,3%

19,6%

60,3%

101,7%

103,0%

108,3%

125,7%

151,9%

181,0%

162,2%

179,0%

182,8%

182,5%

187,4%

185,5%

199,8%

194,1%

225,6%

17,1%

21,3%

66,4%

112,0%

113,8%

119,7%

143,4%

165,9%

204,9%

190,1%

203,2%

263,2%

603,0%

492,4%

505,5%

648,8%

773,2%

988,1%

Παρατηρήσεις: ΑΕΠ είναι το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν. Το ονομαστικό ΑΕΠ αποκαλείται επίσης και ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές. Μετά το 2011 στο βραχυπρόθεσμο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης συμπεριλαμβάνονται τα έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου που μετατρέπονται σε repos (repurchaseagreements-συμφωνίες επαναγοράς).

Πηγή των στοιχείων είναι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και η ΕΛΣΤΑΤ.

0